Hathagrupp

Elever Hathayogakurs
våren 2016

Hathayoga – en populär klass

Hathayoga har länge funnits på drop-in-schemat på Yogashala Stockholm. Men nu går det att välja hathayoga även som kurs. Första kursen var populär - den blev full direkt.

Men vad är egentligen hathayoga och varför tycker så många om yogaformen?

- För mig släpper prestationsångesten av hathayoga, säger Cecilia Broberg, 34, en av deltagarna.

 Martin Alm är lärare på hathayoga-kursen som hålls på måndagar. Han beskriver ett hathayogapass som ett pass där man stannar längre i rörelserna och där andningen bestämmer hur utmanande den är. Man börjar ofta i liggande andningsövningar och kommer så småningom upp till stående. Sedan gör man inte samma serie rörelser varje gång (som i ashtangayogan) utan olika. Ändå påminner yogaformerna om varandra.

- Precis som i ashtangayoga styr andningen, och att vara stilla i en rörelse med dynamisk andning kan vara nog så krävande, säger Martin Alm.

Hatha är ett ord sammansatt av två, där ha står för solen eller den manliga energin - vilja, kraft och styrka, och tha står för månen, den kvinnliga energin eller kylan. Föreningen av ha och tha skapar balans och harmoni. Vissa menar att hathayogan är grunden och ashtangayogan är en dynamisk form av hathayoga, medan andra menar att ashtangayogan är den ursprungliga yogaformen. Tillsammans tillhör de i alla fall de äldsta formerna av yoga som vi känner till i dag.

Om du skulle beskriva ett hathayoga-pass - hur ser det ut?

- Först gör vi andningsövningar, sedan går vi in själva yogarörelserna, och så avslutar vi alltid med en avslutningssekvens med halvbryggor och axelstående - lite efter samma princip som ashtangayogan, säger Martin Alm.

Det är viktigt att alla arbetar utifrån sin egen kropp och på det sättet är hatha verkligen för alla. I samma grupp kan det finnas personer som tränat i 20 år och personer som är nybörjare.

- Det finns heller ingen åldersgräns och hathayogan passar för alla åldrar - på passen jag har är deltagarna mellan 20 och 74 år gamla, säger Martin Alm.

Hathayoga har länge funnits som drop-in-pass på Yogashala Stockholm, men finns nu som kurs - vad är skillnaden?

- Skillnaden när en lärare lägger upp en kursplan är ju att det finns en längre plan framåt, vi arbetar steg för steg för att bygga upp elevernas förmåga att klara djupare övningar. Man ser tydligare sin stegvisa utveckling när man går en kurs, säger Martin Alm.

På en kurs finns också lite utrymme för att prata om filosofi och att arbeta med att fördjupa andningsövningar.

En fördel med kursen är att det blir lättare för läraren att följa enskilda personer också, eller hur?
- Ja, det kan ju finnas elever som har diskbråck, diabetes eller något annat problem och på en kurs har läraren större möjlighet att gå individuellt in på varje persons behov, säger Martin Alm.

Varför väljer man då att gå kurs i hathayoga? Vi frågade några av deltagarna - Cecilia 34 år, Jenny 35 år, Irene 31 år och Susanne 61 år.

- Jag har tränat hathayoga och annan yoga som ströpass här och var, men har länge tänkt att jag ville gå en kurs för att få en regelbundenhet i yogan, lite som en motvikt till mitt arbete som är väldigt intensivt. Därför anmälde jag mig till en kurs, och jag valde hathayogan eftersom det är mycket fokus på andning och stabilitet, i kombination med att den är ganska fysisk, säger Jenny Sundberg, 35, som till vardags är internationell policyrådgivare på RFSL.

- Jag har diabetes och jag har en försämrad blodcirkulation. Jag har haft ont överallt i kroppen och gick hos naprapat och kiropraktor. Så provade jag yoga och en del värk försvann, i och med att jag blev mjukare i kroppen. Vad gäller min diabetes ser jag med min mätare hur blodsockernivåerna blir mycket bättre efter ett pass hathayoga, säger Susanne Bertilsson, 61.

- Jag började för att kunna stärka ryggen och slappna av i axlarna, men för mig blev resultatet mycket bättre än jag först trodde. Jag fick mindre besvär i ryggen och kunde slappna av bättre, från allt, säger Irene Santos, 31.

Märker ni att ni mår bättre även psykiskt?

- Jag tycker att jag märker i alla situationer att jag har lättare för att behärska mig, och i situationer när jag träffar jobbiga typer har jag mycket lättare att ta det lugnt, säger Susanne Bertilsson.

- Jag kände att det var lite dubbelt med yoga först, det finns många idéer i sociala medier att det ska vara och se ut på ett visst sätt, lite av fitness-påverkan som är svår att slå ifrån sig. Men så började jag med hathayoga och där kände jag att prestationsångesten släppte, mycket för att Martin är så avslappnad som lärare. Rörelseglädjen är det som gäller, och det blir mycket träning för den här muskeln också, säger Cecilia Broberg och pekar mot sin hjärna.

- Jag har lärt mig mycket av att kontrollera andningen. Jag är läkare och det finns vissa moment i en operation som kan vara väldigt krävande, och då är alla nervösa. Kontrollerad andning hjälper mig att nå ett djupare fokus och röra händerna med precision men utan att bli spänd. Jag märker att det gör skillnad att kunna fokusera med hjälp av andningen, säger Irene Santos.

- Jag har använt yogaandningen på en gungig båt i Mexiko, jag höll på att kräkas där på båten och började andas in och ut. Min mamma var med, hon tyckte att det var knäppt, men det hjälpte verkligen och lugnade ner mig. Sedan hjälper det mycket i andra situationer där jag känner mig stressad eller uppskruvad, säger Cecilia Broberg.

Kommer ni att fortsätta yoga?

- Ja, men jag vill gärna fortsätta just på kurs. Jag tycker att det är lättare att prioritera träningen när det är en kurs, då blockar jag varje måndag kväll och vet att det är yogan som gäller, säger Jenny Sundberg.

- Jag kommer att fortsätta, för mig funkar det inte att träna hemma så jag vill fortsätta. Jag behöver också någon som säger "nu gör vi det här", och som också vet så att det blir gjort på rätt sätt. Martin har så bra kunskaper om kroppen och hur den fungerar. Han kan alltid visa alternativa övningar om vi får ont eller andra problem, säger Susanne Bertilsson.

- Ja, det är enklare när man hör någon som säger vad man ska göra. Hemma blir det bara "nu har jag hållit på i 20 minuter", men här är det som att Martins röst är i en låda, man blir så fokuserad, säger Cecilia Broberg.

- Jag uppskattar att Martin inte fokuserar på prestation, att det är viktigare att vi gör vridningarna rätt än att vi går för långt i vridningar. Det hjälper mig mycket, med en högpresterande yrkesroll blir det här som ett annat rum där jag kan vara mer tillåtande mot mig själv. Martin är bra på att skapa en sådan miljö, säger Jenny Sundberg.

- Precis! Jag känner mig inte pushad utan uppmuntrad, det känns bra, säger Irene Santos.

Vad vill ni säga till dem som funderar på att prova hathayoga?

- Det är bra att poängtera att man inte måste vara på ett speciellt sätt för att träna yoga. Alla börjar från sin utgångspunkt, det är inte meningen att någon ska nå upp till någon annans nivå, säger Cecilia Broberg.

- Jag tycker att hatha kan beskrivas som en träningsform där man kan utvecklas utan att det är alltför fysiskt krävande, säger Irene Santos.

 

Yogashala Stockholm

Här kan du välja mellan att besöka vår anpassade mobilsida eller vår vanliga webbsida.

Till mobilsidan Till vanliga sidan