Elisabeth Ubbe

Elisabeth
Ubbe

Elisabeth Ubbe, 46, fotograf, Värmdö, kom till Yogashala första gången för ungefär 2,5 år sedan. Nu yogar hon ungefär två gånger i veckan.

Hur kom det sig att du började på Yogashala?
- Jag hörde talas om det på barnens waldorf-skola, där flera av föräldrarna både går på Yogashala och är lärare där. Så jag och min man kom dit på en nybörjarintensiv kring nyår för över två år sedan. Jag tyckte det var jätteroligt och att Anna-Karin var så bra lärare, hon sa fantastiska saker. Jag blev mer hooked än min man, och sedan dess har jag gått kurser varje termin. Just nu är det kursen Fortsättning mot Mysore, jag går tisdagar och så brukar jag yoga på lördagmorgnar.

Varför gillar du Yogashala?
- Jag har provat andra Ashtangayogaställen närmare mitt hem, men jag har blivit provocerad eftersom jag märkt att andra lärare gör lite som de själva tycker. Jag gillar verkligen att Ashtangayoga alltid är samma och enligt ett system som tänkts ut för massor av år sedan. Och på Yogashala är det verkligen så att alla lärare håller lika hög kvalitet och dessutom har de samma linje i Ashtangayogan, det spelar ingen roll vem du går för. Det tycker jag om.

Vad mer är speciellt med Ashtangayogan?
- Jag har elitidrottat som ung, men sedan dess har jag inte hittat någon träningsform som passat mig. Jag tappade träningslusten och blev överviktig efter att jag fått barn - men med Ashtangayoga är det annorlunda. Jag tycker verkligen om att göra yogan, och då övervinner man lättare motståndet. För mig funkar det så att jag slutar tänka och kan vara väldigt närvarande i yogan. Annars jobbar jag mycket och i olika projekt, så yogan blir en vila. Det är som att jag blir psykiskt utvilad av att vara i nuet, och samtidigt fysiskt utmattad och får träningsvärk - vilket är en njutning för mig.

- En annan sak som är fin är att även om man är lite överviktig så är det ingen som bryr sig - det känns inte alls lika jobbigt i shalan som på ett gym, till exempel. Det känns som att man är accepterad som man är. I yogan är det också så tydligt att alla kroppar har olika förutsättningar, och det gör att man slutar jämföra sig. Det är befriande att slippa känna sig "fel".

Har du någon favorit-asana?
- Ja, den stående när du böjer ena knät och sträcker ut överkroppen - utthita pashva konasana - den gillar jag eftersom jag kunde den tidigt. Jag är så ovig, så det var roligt med en övning jag kunde göra från början.

Har du någon asana du inte gillar?
- Nej. Men det där med genomhopp, det förstår jag inte hur någon kan göra. Jag har undvikit att göra genomhoppen mellan höger och vänster sida i de sittande rörelserna, men Lina kör hårt med oss på kursen så nu har jag skärpt till mig och gör dem varje gång (eller försöker göra, för jag kan ju verkligen inte, hehe).

Gör yogan skillnad i vardagslivet?
- Ja - de veckor jag lyckats yoga två gånger känner jag mig gladare och mer nöjd.

Vad vill du säga till dem som tvekar om att börja träna yoga?
- Att det går bra att börja träna även om du känner dig tjock, ovig och helt otränad. Var och en går och gör det den kan, och det handlar mycket om det: Går det att tänka så kring yogan så är den öppen för vem som helst. Jag ser den som en gåva.

Kommer du yoga om tio år, tror du?
- Ja, jag tror faktiskt att jag kommer att yoga då också. Spela hockey kanske man inte gör som 55-åring, men yoga känns som en bra träningsform att bli gammal i. Jag tror att om tio år så kommer min man också vara med, men vi får se. Det sitter hårt inne. Men om jag börjar yoga mer hemma kanske han kommer att yoga med mig.

Yogashala Stockholm

Här kan du välja mellan att besöka vår anpassade mobilsida eller vår vanliga webbsida.

Till mobilsidan Till vanliga sidan